2021-02-07

Przykład biznesplanu. Jak to wszystko powinno wyglądać?

Biznesplan jest najistotniejszym punktem, na którym powinieneś skupić się, prowadząc własną firmę. Tak jak fundamenty istotne są dla domu, tak solidny biznesplan pozwoli zbudować porządną firmę na miarę Twoich możliwości. W sieci możemy trafić na multum stron, które podają idealny przykład biznesplanu, ale zazwyczaj są one na tyle proste, że niewiele z nich rozumiemy. Jak zatem powinien wyglądać nasz biznesplan? Zapraszamy do zapoznania się z artykułem gdzie omówimy poszczególne elementy idealnego biznesplanu. 

1. Kim jesteśmy?

Pierwszym i tak naprawdę najważniejszym punktem tworzenia biznesplanu jest zdanie sobie sprawy, kim jesteś jako firma i w jakim miejscu się znajdujesz. Zastanów się nad tym, jakie były wasze początki, a gdzie znajdujecie się teraz. Każda firma posiada określoną misję i cel — pomyśl, jakie są Wasze? Czym charakteryzuje się Wasza branża? Dobrym pomysłem jest skorzystanie z dodatkowych narzędzi takich jak na przykład ustalenie archetypu marki. Zdefiniujcie też rodzaj waszej działalności, a także lokalizację, w jakiej działacie. Jest to niezwykle istotne, ponieważ każde miejsce na świecie posiada swoją wyjątkową charakterystykę, która ma bardzo często własne, indywidualne zapotrzebowanie. 

2. Opis przedsięwzięcia. 

Kolejny krok polega na dokładnym opisaniu działalności głównej oraz pobocznej. Zastanów się, do kogo kierujecie ofertę swojej firmy, są to młodzi studenci, czy może zamożni narzeczeni? Ustal miejsce i godziny pracy. Bardzo pomocne jest również sporządzenie tabeli cennika, ponieważ przydaje się w kolejnych krokach, a równocześnie zbliża Cię do urzeczywistnienia Twojego planu, którym jest otwarcie firmy. Skup się również na produkcie, jaki oferujesz. Określ w prosty sposób, co sprzedajesz. 

3. Przykład biznesplanu a analiza rynku.

Przeanalizuj swoją sytuację na rynku. Zastanów się, jak prezentujesz się na tle konkurencji. Może się okazać, że zdominowanie innych graczy z Twojej dziedziny wcale nie będzie takie trudne. Weź swoją branżę pod lupę i pomyśl, czym możesz przyćmić konkurencyjne firmy. Opieraj się zarówno na przeczuciach i nastrojach społecznych, ale nie zapominaj, że twarde dane i statystyki stanowią jeden z filarów prowadzenia firmy. 

4. W jakim kierunku rozwinie się moja firma? 

Zastanów się, w jaki sposób Twoja firma może rozwinąć się na przestrzeni lat. Czy istnieje opcja, aby poszerzyła zakres swojej działalności? Może będziecie w stanie wprowadzić nowe produkty albo usługi? Użyjcie wyobraźni i odpowiedzcie sobie na pytanie, które uwielbia każdy rekruter, czyli gdzie widzicie się za 5 lat? 😉

5. Planowane zatrudnienie i marketing. 

Dobra firma składa się z 6 pracowników, świetna firma z 6 osób. Przemyślcie, ilu ludzi potrzebujecie do współpracy. Weźcie pod uwagę również dostawców, z którymi będziecie pracować. Zastanówcie się również nad strategią marketingową, zadbacie o nią sami, czy może oddacie ją w ręce nowo zatrudnionej osoby? Planów na budowę własnej struktury firmowej możesz mieć na prawdę dużo, ale rekomendujemy wybrać ten, który będzie się na pewno opłacał i nie będzie generował sztucznych kosztów. 

6. Przykład biznesplanu – Nasi klienci i potencjalni odbiorcy. 

Postaraj się scharakteryzować swojego potencjalnego klienta. Dlaczego trafił akurat do Ciebie? Co was łączy, co dzieli? Ile jest w stanie wydać na Twoje usługi lub produkty. Nie zapomnij o uwzględnieniu różnych grup wiekowych i zawodowych. Może to ułatwić Ci dojście do szerszego grona odbiorców.  Sprecyzuj swoją grupę docelową i postaraj się stworzyć profil behawioralny swojego przyszłego klienta. Zagwarantuj mu odpowiednią obsługę oraz opracuj na potrzeby własne odpowiednie podejście. Każdą firmę rozwijają jej klienci, ale ich zrozumienie musi wyjść już od Ciebie. 

7. Analiza SWOT i analiza ryzyka.

Wykonajcie analizę SWOT. Zastanówcie się, jakie są wasze silne i słabe strony? Pomyślcie o szansach i zagrożeniach. Postarajcie się również ocenić ryzyko prowadzenia Waszej działalności. Jest to niezwykle istotne, ponieważ może hamuje podejmowanie impulsywnych decyzji. Otwieranie małego biznesu obok wielkiej firmy z tej samej branży wygląda dużo groźniej na papierze niż w naszych marzeniach. Pamiętajcie o tym, tworząc swój biznesplan! 

8. Dobry przykład biznesplanu powinien zawierać plan finansowy. 

W prowadzeniu biznesu, prócz satysfakcji i poczucia spełnienia, niezwykle istotne, o ile nie najważniejsze, są pieniądze. Przeanalizuj sytuację finansową swojej firmy i zdecyduj, ile pieniędzy jesteście w stanie zainwestować. Czy ryzyko niepowodzenia jest duże? Może pierwsze kilka tygodni będzie wyjątkowo wymagające, ale po niedługim czasie będziecie mogli odetchnąć, popijając kolorowe drinki. Zastanówcie się nad prognozami finansowymi na najbliższy czas. Czy przepływ gotówki w Waszej firmie będzie sprawny i nieustający, a może jest ryzyko suchszych tygodni? W skrócie zwróćcie uwagę na wydatki i koszty prowadzenia firmy, jak również przychody i wpływy, jakie możecie zanotować. 

Mamy nadzieję, że podany przez nas przykład biznesplanu będzie dla Was luźnym wzorem albo inspiracją. Większość przygód zaczyna się od jakiegoś planu, ale w przypadku prowadzenia firmy musimy wiedzieć, w ramach czego będziemy działać. Najważniejsze to zachować spokój zwłaszcza w trudnych momentach. Mamy nadzieję, że udało nam się nieco rozjaśnić pogląd na tworzenie planu działania w firmie i pokazać, że nie taki biznesplan straszny jak go opisują. 😉

Dziękujemy za zapoznanie się z naszą publikacją. Zapraszamy do sprawdzenia naszych  pozostałych wpisów oraz do zapoznania się z naszą ofertą, gdzie gotowe biznesplany już na Ciebie czekają. 

Dziękujemy i pozdrawiamy. 

Zespół Gotowe Biznesplany