Analiza konkurencji — Na co należy zwrócić uwagę? - Gotowe BiznesplanyAnaliza konkurencji — Na co należy zwrócić uwagę? - Gotowe Biznesplany
2021-07-20

Analiza konkurencji — Na co należy zwrócić uwagę?

Rzetelna analiza konkurencji jest jedną z najważniejszych, o ile nie najważniejszą częścią skrupulatnie napisanego biznesplanu. Dzięki niej możesz dokonać wnikliwego rozpoznania zagrożeń, płynących ze strony konkurencji. Wiele firm w początkowych etapach pracy uznaje badanie konkurencji za zbędne i zbyt czasochłonne, co niestety odbija się w późniejszych miesiącach funkcjonowania firmy. To ogromny błąd, który może być tragiczny w skutkach. Pierwszą zasadą, jaką musisz wyciągnąć z prowadzenia biznesu, jest fakt, że przeciwnika się nie lekceważy. Co więcej, z czasem może okazać się, że Twój potencjalny konkurent stanie się Twoim sojusznikiem. Zapraszamy do przeczytania naszego artykułu, w którym tłumaczymy, dlaczego analiza konkurencji jest tak istotna dla prowadzenia biznesu i na co należy zwrócić uwagę, przeprowadzając ją.

 

Analiza konkurencji — dlaczego warto ją wykonać?

 

Badanie konkurencji przypomina trochę badanie morfologiczne krwi. Dzięki niemu dowiadujemy się jakie wartości mieszczą się w dopuszczalnych normach, a które zmienne musimy poprawić, aby osiągnąć wzorowy wynik badania. Co więcej, zbagatelizowanie niektórych danych, może doprowadzić do uszczerbku na zdrowiu, lub poważnej choroby. W podobny sposób możemy rozumieć potrzebę przeprowadzenia analizy konkurencji. Jeśli nie zbierzemy danych o konkurencyjnych firmach, nie dowiemy się, w których rejonach mamy przewagę, a nad czym musimy popracować. Pominięcie tej części budowy biznesplanu może skutkować „chorobą” firmy, która może doprowadzić do tragedii. Z tego właśnie powodu analiza konkurencji jest niezwykle istotną praktyką, pozwala ona utwierdzić się w naszych plusach, zrozumieć i przeanalizować minusy, a także przygotować się na przyszłe ewentualne wyzwania.

 

Analiza rynku i konkurencji krok po kroku.

 

Badanie konkurencji jest zdecydowanie prostszą czynnością, niż mogłoby się na początku wydawać. Wystarczy pamiętać o kilku prostych zasadach, takich jak na przykład rzetelność analizy i prawdziwość zebranych informacji. Jeśli nie wiesz, od czego zacząć, dobrze jest pomyśleć o konkurencyjnej firmie przez pryzmat swojej. Zastanów się co was łączy — może właśnie w tych wspólnych punktach, pojawią się subtelne różnice, które staną się napędem do dalszej pracy.

Pomyśl, co odróżnia Twoją firmę od konkurencji. Czasami nawet najdrobniejsze szczegóły, tworzą znaczące kryterium, które zadecyduje o wyborze Twojej firmy, lub firmy konkurencji. Przeanalizuj inne czynniki takie jak lokalizacja, widoczność w internecie i social mediach, profil grupy docelowej. Firma o prestiżowym profilu będzie radzić sobie dużo lepiej w centrum dużego miasta niż na jego obrzeżach. Analiza konkurencji opiera się na szeregu informacji, gdzie każda z nich jest istotna. Dane, które są z pozoru bezużyteczne, z biegiem czasu mogą okazać się informacjami na wagę złota, a ich odpowiednie wykorzystanie może zadecydować o spektakularnym sukcesie.

 

Czy analiza cen konkurencji ciągle ma znaczenie?

 

Kwestia cen produktów i usług w kontekście analizy konkurencji jest wciąż problematyczną kwestią. Pokutujące jeszcze kilka, a nawet kilkanaście lat temu przekonanie, że to cena jest kluczowa podczas konsumenckiego wyboru, powoli przestaje być brana pod uwagę jako naprawdę istotny czynnik. Obecnie historia marki, transparentność firmy i komunikacja zyskują coraz mocniej na znaczeniu. Niemniej jednak dla pewnego grona konsumentów, cena wciąż jest istotnym kryterium wyboru.

Prowadząc badanie konkurencji, zastanów się, czy w miejscu, w którym się znajdujesz, bardziej istotna jest cena produktu lub usługi, czy ich historia? A jak to wygląda w przypadku firm, z którymi chcesz konkurować? Rodzinne piekarnie mogą pozwolić sobie na wyższe ceny pieczywa, ponieważ za jakością ich wyrobów stoi historia, której pragnie część konsumentów. Zupełnie inaczej wygląda kupno pieczywa w miejscu pozbawionym takiej historii. W końcowym etapie to od konsumenta zależy, gdzie zrobi zakupy. Teoretycznie bułka to tylko bułka, lecz historia nie każdej z nich smakuje tak samo.

 

Ocena rynku i konkurencji.

 

Skrupulatnie przeprowadzone badanie konkurencji zazwyczaj zakończone jest wnioskami, które pomagają umiejscowić się na lokalnym lub ogólnopolskim rynku. Analiza konkurencji zestawia naszą firmę z innymi firmami, pokazując nasze mocne i słabe strony. Zarówno plusem, jak i minusem naszej działalności może być lokalizacja firmy, ceny usług lub produktów, lecz także widoczność w internecie, a nawet długość łańcucha dostaw. Ocena rynku i konkurencji jest bezwzględna i bierze pod uwagę naprawdę każdy aspekt.

 

Czy tworząc biznesplan, można obejść się bez badania, jakim jest analiza konkurencji? Zdecydowanie tak. Czy warto pomijać ten punkt w trakcie tworzenia biznesplanu? Zdecydowanie nie! Analiza rynku i konkurencji może dostarczyć nam niezwykle szczegółowych informacji. Wykorzystując je w odpowiedni sposób, możesz zapewnić swojej firmie lub marce długofalowy sukces, który będzie sukcesywnie procentował. Jeśli chcesz być lepszy od swojego konkurenta, nie możesz go lekceważyć. Informacje, jakich może dostarczyć Ci analiza konkurencji, mogą powiedzieć Ci równie dużo o innych firmach, jak również o Twojej. Spróbuj przyjrzeć się konkurencyjnej firmie i zastanów się, co byś w niej poprawił. Jeśli wiesz już, co możesz zmienić, mamy dla Ciebie dobrą wiadomość — udało Ci się wykonać pierwszy poważny krok do sukcesu!

 

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu, w którym tłumaczymy, jak istotna jest rzetelna analiza konkurencji. Zapraszamy również do sprawdzenia innych wpisów na naszym blogu.

Pozdrawiamy
Zespół Gotowe Biznesplany