Analiza SWOT – Charakterystyka i potrzeba jej wykonania.Analiza SWOT – Charakterystyka i potrzeba jej wykonania.
2021-04-11

Analiza SWOT – Charakterystyka i potrzeba jej wykonania.

Ocena ryzyka przedsięwzięcia, jakim jest założenie własnej firmy, jest fundamentalną kwestią. Odpowiedni biznesplan to jedno, lecz dogłębna analiza powiązana z przemyślanym wdrożeniem go w życie to druga kwestia. Budując swoją firmę, musisz mierzyć siły na zamiary i być świadomym wszelkich czynników, które będą Ci pomagać, a także przeszkadzać w drodze ku osiągnięciu sukcesu. Zatem w jaki sposób przeanalizować to, co może spotkać Twoją firmę w najbliższej przyszłości? Zapraszamy do przeczytania artykułu, w którym tłumaczymy, czym jest analiza SWOT i czemu jest ogromnym wsparciem w trakcie zakładania firmy.

 

Czym jest analiza SWOT?

 

Podobnie jak biznesplan, analiza SWOT również jest narzędziem, które jest używane w wielu firmach i przedsiębiorstwach. Poszczególne litery odpowiadają poszczególnym obszarom, które należy skrupulatnie przeanalizować. Są to kolejno mocne strony — S, słabe strony — W, szanse — O i zagrożenia — T. Analiza SWOT jest stosowana odnośnie do firm lub marek, ale także osób fizycznych. Dzięki jej przeprowadzeniu możesz dokładnie przeanalizować nie tylko swoje przedsiębiorstwo, ale także Twoje funkcjonowanie w danej strukturze, zawodzie lub na nowo podjętym stanowisku.

 

S jak strengths — mocne strony w analizie SWOT

 

Wypisując mocne strony, pamiętaj, aby uwzględnić wszystko, co jest atutem Twojej firmy. Mogą to być bardzo oczywiste aspekty, jak również te, które przyjdą Ci na myśl dopiero po głębszym zastanowieniu. Przykładową mocną stroną w kontekście budowania własnej firmy lub marki jest jej konkurencyjność, dobra lokalizacja, cena usług lub produktów, a także Twoje doświadczenie. Szukaj nieoczywistych plusów działalności w swoim biznesplanie. Pomogą Ci one zbudować pewność siebie i przyczynią się do rozwoju Twojej firmy w przyszłości. 

 

W jak weaknesses — słabe strony w analizie SWOT

 

Analiza SWOT posiada również rubrykę, która jest poświęcona słabościom firmy lub marki. Jest to niezwykle istotna część analizy, ponieważ pozwala zrozumieć wady i minusy Twojego przedsiębiorstwa, a jednocześnie stwarza możliwość ich zminimalizowania w przyszłości, lub przekucia na zalety. 

 

O jak opportunities — szanse w analizie SWOT

 

Trzecim krokiem analizy SWOT jest opracowanie szans, jakie niesie za sobą prowadzenie danej firmy lub marki. W tym punkcie należy skupić się na wszystkich aspektach, które mogą przynieść Twojemu przedsiębiorstwu pozytywną zmianę. Dzięki temu etapowi będziesz w stanie uświadomić sobie, jak wiele możliwości niesie ze sobą prowadzenie własnego przedsiębiorstwa. 

 

T jak threats — zagrożenia w analizie SWOT

 

Oprócz szans analiza SWOT stawia przed Tobą również pytanie o zagrożenia związane z Twoją firmą lub marką. Zastanów się, jakie ryzyko jest przypisane do odpowiadającej jej branży. Może Twoja firma czerpie korzyści tylko w określonym sezonie lub może być zdominowana przez większe firmy obecne na rynku? Przeanalizuj zagrożenia, jakie mogą dotknąć Twoją firmę lub markę i pamiętaj, że czasami dwa minusy można zmienić w plus.

Odpowiednio przeprowadzona analiza SWOT może dać Ci szereg przydatnych informacji dotyczących Twojej firmy lub marki. Zestawiając swój biznesplan z wiedzą, którą posiadasz, możesz odpowiedzieć sobie już dzisiaj na wiele pytań dotyczących prowadzenia biznesu. Opierając się na mocnych i słabych stronach Twojej firmy lub marki będziesz wiedzieć, które obszary swojego działania pielęgnować, a które mieć ciągle na uwadze, tak by nie stworzyły dodatkowego problemu. Poznanie szans i zagrożeń pomoże Ci dowiedzieć się, co może uczynić Twój biznes jeszcze lepszym, a co jest jego wrogiem. Analiza SWOT jest świetnym narzędziem dla każdej firmy, niezależnie od jej stażu i branży, w której działa. 

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu, który miał za zadanie przybliżenia narzędzia, jakim jest analiza SWOT. Zapraszamy również do zapoznania się z innymi wpisami na naszym blogu oraz z naszą ofertą gotowych biznesplanów.
W razie dodatkowych pytań zachęcamy do kontaktu. 

 

Pozdrawiamy

Zespół Gotowe Biznesplany