Bariery wejścia na rynek. Co może nas powstrzymać?Bariery wejścia na rynek. Co może nas powstrzymać?
2021-09-26

Bariery wejścia na rynek. Co może nas powstrzymać?

Planując start w danej branży, możemy natknąć się na pewnego rodzaju bariery wejścia. Często ich obecność zniechęca wiele osób do dalszego zaangażowania się w rozwój przedsięwzięcia, jakim jest założenie własnej firmy. Niemniej jednak okazuje się, że także w tym przypadku wada, może stać się zaletą, a uprzednio identyfikowana bariera to zaledwie mała przeszkoda. Zapraszamy do przeczytania naszego artykułu, którego tematem są bariery wejścia do sektora. Opowiemy o trudnościach z nim związanych oraz możliwościach, jakie stwarzają pozornie niemożliwe do pokonania bariery wejścia na rynek.

 

Czym są bariery wejścia?

 

Rozpoczynając naukę każdej nowej umiejętności, napotykamy trudności, które początkowo ciężko nam pokonać. Uprawiając nowy sport, będą to ograniczenia fizyczne, a w przypadku nauki języka barierą może być konieczność zupełnie innego myślenia o języku. Nowe pasje działają na podobnej zasadzie co nowe hobby. Każda działalność wymaga od nas nowego spojrzenia na dany temat, a zmiana perspektywy często odbierana jest jako bariera.

Bariery wejścia działają na podobnych zasadach w biznesie. Mogą wiązać się ze specyfiką danego rynku i wymaganą wiedzą, dużą konkurencją oraz konkretną specjalizacją. Pojęciem związanym z barierą wejścia do sektora jest wysoki próg wejścia. Pojęcie to określa trudność rozpoczęcia działalności w danym sektorze. Przykładowo, wysokość progu wejścia różni się od siebie zarówno w branży gastronomicznej, jak i tej związanej z IT.

 

Jak rozpoznać bariery wejścia na rynek?

 

Podstawowym działaniem, które da Ci informacje dotyczące branży oraz rynku, jakim jesteś zainteresowany, jest rzetelny research. To dzięki niemu dowiesz się, z jak dużą konkurencją będziesz mieć do czynienia, jakie są jej mocne oraz słabe strony, a także gdzie istnieje nisza, którą możesz zagospodarować. Tego rodzaju opis rynku oraz konkurencji jest istotną częścią biznesplanu. Analiza rynku pozwala poznać, przepracować i zminimalizować bariery wejścia na rynek, a co za tym idzie, szybciej zarobić oraz ugruntować swoją pozycję wśród konkurentów.

 

Bariery wejścia do sektora — jak sobie z nimi radzić?

 

Kluczem do poradzenia sobie z barierami wejścia jest poznanie słabych stron konkurencyjnych firm oraz zagospodarowanie niszy, która powstała na lokalnym rynku. Jeżeli słabą stroną Twojej konkurencji jest jakość, zrób wszystko, aby oferować trwalsze, oraz lepsze produkty. Jeśli Twoja konkurencja oferuje drogie produkty lub usługi, przeanalizuj swój biznesplan i postaraj się zaproponować konkurencyjne ceny. Walka o klienta rządzi się własnymi prawami — jeśli zachowujesz zasady zdrowej konkurencji, każdy ruch jest dozwolony.

Jednak czasami nie trzeba konkurować z innymi firmami, aby wyjść zwycięsko. Dobrym rozwiązaniem jest analiza rynku oraz zagospodarowanie powstałej w wyniku obecności innych firm niszy. Obecność niszy stwarza możliwości szeroko pojętych współprac, a co za tym idzie — czyni z konkurencji grupę sojuszników!

 

Bariery wejścia na rynek dotykają wiele przedsiębiorstw rozpoczynających swoją przygodę w świecie biznesu. Jednak napotykane trudności nie są niemożliwe do pokonania. Wiele potencjalnych zagrożeń można przeskoczyć już na samym początku prowadzenia działalności. Część z nich czasami stwarza możliwość jeszcze dynamiczniejszego rozwoju. Myśląc o barierach, warto traktować je jako element ewolucji firmy, a nie paraliżujące zagrożenie.

 

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu, którego tematem były bariery wejścia na rynek. Zapraszamy do przeczytania innych wpisów dostępnych na naszym blogu.