2021-08-24

Biznesplan do urzędu pracy. Jak powinien wyglądać?

Początki przygody z własną firmą potrafią czasami spędzić sen z powiek. Pokaźna ilość wymaganych dokumentów oraz zgromadzonych informacji zabiera nie tylko czas, ale także naszą energię. Sytuacja nabiera jeszcze większego tempa w sytuacji, gdy staramy się o dodatkowe środki finansowe. Dotacje i dofinansowania na rozkręcenie działalności gospodarczej nie są niemożliwe do uzyskania. Wystarczy spełnić tylko kilka wymagań, które zdecydowanie ułatwią tego rodzaju wsparcie. Jednym z kryteriów przydziału wsparcia finansowego jest złożenie biznesplanu w urzędzie pracy. W niniejszym artykule tłumaczymy, jak taki biznesplan powinien wyglądać. Poznaj zagadnienie – Biznesplan do urzędu pracy.

 

Biznesplan do urzędu pracy — dane wnioskodawcy.

 

Pierwszym etapem tworzenia biznesplanu jest podanie swoich podstawowych danych. Dokument powinien zawierać imię i nazwisko wnioskodawcy, numer PESEL, miejsce urodzenia oraz miejsce zamieszkania. Nie należy zapominać także o numerze NIP oraz informacji kontaktowych takich jak adres e-mail i numer telefonu.

Biznesplan do urzędu pracy wymaga także kilku informacji dodatkowych. Są to między innymi kwestie dotyczące Twojego wykształcenia, odbytych kursów i szkoleń, a także posiadanego doświadczenia zawodowego. Dane wnioskodawcy służą do potwierdzenia jego tożsamości i są przysłowiową formalnością.

 

Biznesplan do urzędu pracy — skrócony opis przedsięwzięcia

 

Etap drugi dotyczy proponowanej przez Ciebie działalności. Informacje podane w tej części biznesplanu są bezpośrednio związane z Twoją firmą i tym, co może wnieść na lokalnym i ogólnopolskim rynku. Warto sprecyzować czy zajmujesz się handlem, usługami czy raczej produkcją. Pozwala to na wstępie sklasyfikować sektor, do którego zostanie przypisana Twoja firma.

W tej części biznesplanu powinny znaleźć się informację dotyczące planowanej działalności. Warto poruszyć tutaj zarówno kwestie finansowe, jak i te związane z lokalizacją firmy. Urząd pracy wymaga także krótkiej notki, w której odniesiesz się do motywacji kierującej założeniem działalności.

 

Biznesplan do urzędu pracy — projekt przedsięwzięcia

 

Trzecia część biznesplanu jest zdecydowanie najbardziej rozbudowana. To właśnie na tym etapie należy „obronić” swój pomysł oraz wyjaśnić co Twoja firma będzie oferować oraz na czym będzie zarabiać. Biznesplan powinien zawierać także argumentację, w której wykażemy różnice między nami a konkurencją, a także czy jesteśmy w stanie zaproponować nowy produkt lub usługę.

Projekt przedsięwzięcia zawiera również informację na temat charakterystyki klientów i grupy docelowej. Jest to niezwykle istotny element tworzenia biznesplanu, ponieważ pomaga nam określić „typowego” (na tyle, na ile to możliwe) klienta, a co za tym idzie — doprecyzować filozofię firmy i jej wizerunek na późniejszych etapach pracy.

W punkcie trzecim biznesplanu warto zawrzeć także informacje dotyczące cen i konkurencyjności Twojej firmy. Pozwoli to jeszcze raz spojrzeć na Twoją przyszłą działalność z kilku różnych perspektyw, dając tym samym całościowy obraz przyszłego funkcjonowania firmy. Temat cen w naturalny sposób pociąga za sobą kwestię sprzedaży i przychodu. Ich kwestie również należy mieć na uwadze, tworząc biznesplan do urzędu pracy. Oprócz tego dobrze jest także sporządzić analizę zagrożeń i możliwości, która pozwala przewidzieć negatywne sytuacje, jakie może napotkać firma.

 

Biznesplan do urzędu pracy — plan inwestycyjny.

 

Plan inwestycyjny zawiera szereg danych dotyczący pozyskiwania i eksploatacji konkretnych środków. Oznacza to, że w tym podpunkcie będziemy musieli wymienić i uzasadnić nabycie konkretnych dóbr, które mają pomóc nam w rozwoju firmy. Jest to kluczowy punkt dla pozyskania dofinansowania lub dotacji. Oprócz tego w planie inwestycyjnym należy także zawrzeć informacje dotyczące charakterystyki inwestycji, jej zakresu, a także opisać plany dotyczące zatrudnienia pracowników.

 

Biznesplan do urzędu pracy — plan ekonomiczno finansowy.

 

Etap piąty zawiera szczegółowe informacje dotyczące kalkulacji kosztów podjęcia działalności zarobkowej. Wyszczególniamy w niej między innymi opłaty urzędowe, koszty związane z wynajęciem przestrzeni roboczej, a także koszt nabycia surowców, półproduktów czy też maszyn i urządzeń. Dane te pozwalają ponownie przeanalizować i usystematyzować początkowe założenia związane z uprzednimi inwestycjami i zarządzaniem kapitałem.

Warto również uwzględnić kwestię pokrywania wydatków i ich źródeł. Odpowiedz sobie na pytanie, ile z nich zaspokoi ewentualna dotacja, ile kredyt, a także na jaką pomoc możesz liczyć, jeśli chodzi o osoby trzecie. Wszystkie te informacje muszą być zawarte w biznesplanie, jaki skierujesz do urzędu pracy.

 

Rzetelnie wykonany biznesplan do urzędu pracy pomaga w wielu kwestiach. Jedną z nich jest uzyskanie dotacji lub dofinansowania. Niestety bez biznesplanu złożonego w urzędzie pracy tego rodzaju pomoc finansowa jest niemożliwa do uzyskania. Z tego właśnie powodu warto zainteresować się kwestią stworzenia biznesplanu w zgodzie z wymogami stawianymi przez urząd pracy. Pozwala to zaoszczędzić sporo stresu, a finalnie otrzymać dofinansowanie lub dotację na działalność gospodarczą.

 

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu, w którym wyjaśnialiśmy, co powinien zawierać biznesplan do urzędu pracy. Zapraszamy także do sprawdzenia innych wpisów na naszym blogu.