2021-06-20

Franczyza – co to jest, jakie są jej wady i zalety?

Biznes na podstawie czegoś, co już istnieje i posiada w pewnym stopniu wypracowaną markę, to pomysł na działalność, która ma zdecydowanie większą szansę pod względem sukcesu niż stawianie nowej marki od zera. Czy wszystko jest jednak takie kolorowe, jak się wydaje na pierwszy rzut oka? Sprawdzamy wady i zalety franczyzy oraz podajemy jej definicje. Zapraszamy do sprawdzenia naszej publikacji na temat, jak wygląda franczyza.

 

Co to jest franczyza?

 

Franczyza (z angielskiego franchising) to rozwiązanie dla osób zainteresowanych prowadzeniem własnego biznesu, ale nie mających na niego. Mianem franczyzy według Europejskiego Kodeksu Etycznego Franczyzy określamy system sprzedaży towarów, usług albo technologii oparty na ścisłej i ciągłej współpracy między niezależnymi prawnie i finansowo przedsiębiorstwami, czyli franczyzodawcą i nami ewentualnymi franczyzobiorcami. Działając jako franczyza mamy określone prawa i obowiązki prowadzenia naszej działalności według zasad przyjętych przez podmiot, który udziela nam licencji franczyzowej. Taka współpraca z nami opiera się na umowie franczyzy, w której dokładnie określone powinny być prawa i obowiązki stron tej umowy. Z reguły podjęcie działalności jako franczyzobiorca pozwala nam na: użycie nazwy franczyzodawcy, użycie jego znaku towarowego, możliwość jego pomocy technicznej oraz skorzystanie z „know-how” franczyzodawcy.

Niestety mając tak wiele korzyści, przyjmujemy też określone obowiązki i zobowiązania. Powinniśmy być gotowi na konieczność podjęcia wkładu własnego w działalność, ponoszenie stałych opłat względem franczyzodawcy, obligatoryjna poufność informacji oraz przede wszystkim powinniśmy być gotowi na konieczność przestrzegania standardów obowiązujących w ramach całej sieci franczyzowej.

 

Rodzaje franczyzy

 

Nie wszystkie franczyzy są takie same, ale możemy je podzielić według na przykład rodzaju działalności, rodzaju know-how lub organizacji systemu.
Podział franczyz według rodzaju działalności

 

Franczyza dystrybucyjna

 

Jest to franczyza, w której franczyzodawca udostępnia swoje towary do sprzedaży nam, czyli franczyzobiorcom. Po prostu prowadzimy sprzedaż samodzielnie, ale działamy pod określonym znakiem towarowym, mamy również dostęp do know-how franczyzodawcy. Najczęściej franczyzę taką stosuję sprzedając na przykład: odzież i obuwie, kosmetyki, artykuły spożywcze, artykuły przemysłowe, a także sprzedają paliwo w ramach stacji paliw.

 

Franczyza usługowa



Jest to z kolei franczyza, w ramach której wykonujemy określone usługi pod znakiem towarowym naszego franczyzodawcy. Możemy zatem prowadzić działalność w gastronomii, finansach i bankowości, turystyce i hotelarstwie lub edukacji.
Podział franczyz według rodzaju know-how

 

Franczyza dystrybucji produktu

 

Jest to rodzaj franczyzy, w ramach której otrzymujemy wyłącznie produkty do sprzedaży lub możliwość świadczenia usług pod znakiem towarowym, za to nie otrzymujemy know-how w zakresie dystrybucji (nie dostajemy wskazówek od franczyzodawcy).

 

Franczyza koncepcji działalności

 

Jest to franczyza, w ramach której przekazywane jest nam kompletne know-how prowadzenia działalności. Potocznie można powiedzieć, że w ramach tej franczyzy jesteśmy pod nieustanną opieką franczyzodawcy.

 

Podział franczyz według organizacji systemu

 

Franczyza bezpośrednia jest to najprostszy sposób na działalność franczyzową. Zawieramy umowę z franczyzodawcą, w której zobowiązuje się on do pełnej pomocy w naszym przedsięwzięciu na przykład poprzez szkolenie pracowników oraz prowadzenie działań marketingowych.

 

Franczyza wielokrotna

 

Jest to franczyza, w ramach której zobowiązujemy się do stworzenia na określonym terenie określonej liczby nowych punktów systemu franczyzowego. Jest to rozwiązanie bardziej zaawansowane.

 

Master franczyza

 

Jest to franczyza, w ramach której otrzymujemy wyłączność na prowadzenia działalności franczyzowej na określonym terenie. Tym samym nie mamy konkurencji w postaci innych przedsiębiorstw franczyzowych pod tym samym znakiem towarowym.

 

Zalety franczyzy

 

Prowadząc działalność w ramach franczyzy korzystamy ze sprawdzonego systemu biznesowego. Z reguły dostajesz wsparcie ze strony franczyzodawcy, a co za tym idzie minimalizujemy nasze ryzyko biznesowe. Warto też wspomnieć, że praktycznie za darmo otrzymujemy dostęp do sporej wartości reklamowej znaku towarowego, pod którym działamy. Sami nie musimy wypracowywać siły marki. System dostawy produktów jest też gwarantowany przez franczyzodawcę, przez co sami nie musimy się martwić zarówno samym asortymentem, jak i dostawą naszego towaru.

 

Wady franczyzy

 

Do wad franczyzy z pewnością możemy zaliczyć kontrolę franczyzodawcy, konieczność wnoszenia określonych opłat, praktycznie brak możliwości kreowania własnej marki. Ciekawym punktem jest również fakt, że ewentualne pomyłki franczyzodawcy z pewnością odbiją się na naszym biznesie. Podejmując się tego rodzaju modelu biznesowego podejmujemy pewnego rodzaju ryzyko, które jest uzależnione od ruchów marketingowych i biznesowych marki, której jesteśmy franczyzobiorcą. Wszelkiego rodzaju zmiany, które w wielu firmach przychodzą z dnia na dzień, będą dla nas również pewnego rodzaju niepewnością.

Podsumowując wady franczyzy możemy wyróżnić to, że przez cały czas prowadzenia tego modelu biznesowego, jesteśmy uzależnienie od kogoś. Posiadamy co prawda własną działalność, jednak w ogólnych rozrachunku mamy kogoś nad sobą, kto wymaga od nas wypełnienia konkretnych wskaźników. Polecamy bardzo dokładnie zapoznać się bardzo dokładnie z każdą umową. Jeżeli firma już posiada lokale prowadzone przez innych przedsiębiorców warto zasięgnąć wiedzy nawet na forach internetowych.

Bardzo dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu. Mamy nadzieję, że w bardzo dokładny sposób przedstawiliśmy wygląd całości i od teraz temat będzie dla Ciebie zdecydowanie bliższy.
Na pewno to, czego potrzebujesz najbardziej to skuteczny i sprawdzony biznesplan.

Pozdrawiamy
Zespół Gotowe Biznesplany