2021-05-18

Jak identyfikacja wizualna pozwala zrozumieć własną firmę?

Odbiór Twojej firmy na rynku jest niezwykle istotny. Codziennie dziesiątki, setki i tysiące ludzi stykają się z nią w różnych miejscach i sytuacjach. Twój potencjalny klient może trafić na Ciebie zarówno w drodze do pracy, podczas spaceru, a także w czasie korzystania z mediów społecznościowych. Możliwości jest naprawdę wiele, ale sztuką jest ich odpowiednie wykorzystanie. Wystarczy zaledwie moment, aby wywrzeć wrażenie na Twoim odbiorcy i wywołać w nim określone emocje, a co za tym idzie — przekonać go do zakupu oferowanego przez Ciebie produktu lub usługi. Jednak jest to końcówka konsumenckiej ścieżki, która swoje odbicie znajduje w identyfikacji wizualnej i początkach działania Twojej firmy. W poniższym artykule skupimy się narzędziu związanym z kreowaniem wizerunku, jakim jest właśnie identyfikacja wizualna. Jeśli chcesz przekonać się, w jaki sposób wpływa ona na zrozumienie własnej firmy, zapraszamy do przeczytania naszego artykułu.

 

Czym jest identyfikacja wizualna?

 

Identyfikacja wizualna jest narzędziem, które pozwala na kreowanie wizerunku Twojej firmy lub marki. Operując ustaloną formą, kolorem czy kształtem jesteś w stanie wysyłać swoim potencjalnym klientom określony komunikat. Nie musisz pisać treści o konkretnym zabarwieniu emocjonalnym — wystarczy odpowiednia barwa lub font. Nie jest tajemnicą, że identyfikacja wizualna Twojej firmy jest z nią silnie, wręcz nierozerwalnie związana. Jej ostateczny kształt często determinuje branża, w obrębie jakiej działa Twoja firma. Jest to dodatkowa siła budująca jej pozycję i tożsamość. Paradoksalnie na to, gdzie znajduje się Twoja firma, ogromny wpływ ma konkurencja. Identyfikacja wizualna to sztuka dopasowania tego, kim jesteś jako firma z tym, jak chcesz być widziany przez swoich potencjalnych klientów.

 

Co składa się na identyfikację wizualną?

 

Mimo że składników identyfikacji wizualnej jest wiele, wszystkie z nich są bardzo proste do przywołania. Na identyfikację wizualną składają się bowiem wszystkie elementy, które stanowią o niewerbalnej komunikacji firmy, która opiera się na jej wizerunku. Oznacza to, że jej częścią są zarówno gadżety reklamowe, jak również używane w firmie długopisy z logo czy papier firmowy. Mogą to być także popularne w ostatnich latach torby płócienne, kubki, czy też notesy lub koszulki. Co ważne, identyfikacja wizualna Twojej firmy nie musi opierać się na umieszczaniu logo na każdym z wyżej wymienionych produktów. Czasami wystarczy zastosowanie odpowiedniego koloru lub przypisanego firmie kształtu, aby wiedzieć, z kim mamy do czynienia. Dobra identyfikacja wizualna nie musi rzucać się w oczy, aby być spójna i skuteczna.

Zobacz także: Nazwa dla firmy. Czy sama nazwa ma znaczenie? 

 

Identyfikacja wizualna i jej zalety.

 

Jedną z zalet identyfikacji wizualnej jest przełożenie charakteru Twojej firmy na otaczającą Cię rzeczywistość. Dzięki niej stworzysz wokół siebie środowisko inspirowane Twoją firmą, co niezwykle umocni jej charakter. Identyfikacja wizualna sprawia także, że firmy lub marki stają się bardziej widoczne — zaczynają budować swoją społeczność, która identyfikuje się z wartościami i estetyką zawartą w ich wizerunku. Kolejną z zalet identyfikacji wizualnej jest możliwość wyróżnienia się na tle konkurencji. Dzięki temu możesz w bardzo skuteczny sposób pokazać swój indywidualizm na tle całej branży. Identyfikacja wizualna pozwala także na wyjątkowy sposób komunikowania, który mimo braku słów pozwala niezwykle skutecznie przekazywać określone treści — jest nim komunikacja niewerbalna.

 

Identyfikacja wizualna, a komunikacja niewerbalna.

 

Mimo zalet związanych z wizerunkiem i budowaniem świadomości marki, identyfikacja wizualna posiada jeszcze jedną bardzo istotną zaletę. Pod płaszczykiem kolorów i kształtów niesie ona za sobą określone przesłanie. To właśnie za jej sprawą możliwa jest komunikacja niewerbalna, która w umiejętny sposób przekazuje konkretne treści bez użycia słów. Każdy z nas odbiera barwy, kształty i symbole w ustalony na przestrzeni lat sposób. Jaskrawe kolory mówią „uważaj na mnie”, czerń „jestem drogi i luksusowy” zaś odcienie niebieskiego „możesz nam zaufać”. Wiedząc, co oznaczają poszczególne kolory, kształty czy symbole, jesteś w stanie zbudować swoją identyfikację wizualną na danym komunikacie niewerbalnym. Jeśli Twój odbiorca zobaczy konkretne zestawienie znaków i kolorów stykając się z Twoją marką, najprawdopodobniej już na ich podstawie będzie w stanie wyrobić sobie określone zdanie na jej temat. Identyfikacja wizualna dzięki komunikacji niewerbalnej potrafi wywołać pozytywne pierwsze wrażenie, nie wypowiadając ani jednego zdania.

 

W jaki sposób identyfikacja wizualna pomaga w zrozumieniu własnej firmy?

 

Jest wiele procesów, które pomogą zrozumieć Ci Twoją firmę, lecz ich skuteczność jest skupiona na konkretnym momencie, lub jest bardzo mocno rozciągnięta w czasie. Identyfikacja wizualna pozwala na określenie charakteru Twojej firmy przy pomocy jej wizerunku. Oznacza to, że dzięki zastosowaniu konkretnych działań, takich jak wybór koloru towarzyszącego marce, czy zastosowanie adekwatnych kształtów lub motywów, będziesz w stanie zbudować od podstaw charakter swojej marki. Konsekwencją tego działania, jest zrozumienie, dlaczego akurat te, a nie inne elementy zostały wybrane i umieszczone w procesie identyfikacji wizualnej Twojej firmy. Wiedza, jaką posiądziesz, analizując poszczególne motywy, zaowocuje szybciej, niż myślisz. Dzięki zrozumieniu własnej firmy poprzez identyfikację wizualną będziesz w stanie zrozumieć także odczucia i emocje Twoich przyszłych klientów. Za sprawą niewerbalnej komunikacji zawartej w wizerunku, Twoją firmą komunikuje się zarówno z Twoim klientem, jak również z Tobą.

 

Czy zrozumienie własnej firmy poprzez identyfikację wizualną jest w ogóle potrzebne?

 

Zdecydowanie tak. Powierzchowne traktowanie wizerunku własnej firmy jest nierozsądnym ruchem, który może rodzić nieporozumienia. Za sprawą identyfikacji wizualnej masz szansę wejść głębiej w charakter Twojej firmy, a co za tym idzie — lepiej ją zrozumieć. Odczytując kody zawarte w jej wizerunku, będziesz w stanie postawić się na miejscu Twojego potencjalnego klienta i zbliżyć się do jego odczuć w zetknięciu z Twoją firmą lub marką. Zrozumienie własnej firmy dzięki identyfikacji wizualnej jest potrzebne, ale także posiada głęboki sens. Wizerunek Twojej firmy to świetne narzędzie, które możesz wykorzystywać w poprawianiu komunikacji i docieraniu do coraz większej ilości klientów.

 

Podsumowanie

 

Odpowiednio przeprowadzona identyfikacja wizualna działa przez długie lata. Formy i kolory towarzyszące Twojej firmie są na początku jej elementem, lecz po czasie stają się nierozerwalną częścią jej wizerunku. Za sprawą identyfikacji wizualnej jesteś w stanie zrozumieć filozofię i charakter własnej firmy poprzez jej wizerunek i niewerbalne komunikaty. Jest to niezwykle istotne zarówno dla Ciebie, jak i dla Twojego potencjalnego odbiorcy. Wizerunek Twojej firmy działa najbardziej na Twoich klientów, ponieważ jest dla nim czymś nowym, a także atrakcyjnym. Zrozumienie fenomenu, jaki niosą za sobą określone motywy, pomoże zrozumieć Ci nie tylko Twoją firmę, ale także Twoich potencjalnych klientów.