2021-06-21

Plan organizacyjny – Jakie ma znaczenie w biznesie?

Początkujący przedsiębiorca powinien zdawać sobie sprawę, że dobrze skonstruowany plan biznesowy to duży krok do sukcesu. Ważne jest, aby biznesplan stworzyć na samym początku swojej działalności. To szczególnie istotne, aby nowo powstająca firma była dobrze zorganizowana oraz jeśli w przyszłości będzie starała się o dofinansowanie w postaci kredytu lub dotacji. Zapraszamy do sprawdzenia wpisu, gdzie poruszymy temat czym jest plan organizacyjny oraz jakie ma znaczenie w biznesie.

Czym jest biznes plan?

 

Plan organizacyjny firmy to według definicji zbiór ustaleń określających cele firmy, jej zadania oraz sposoby postępowania, aby postawione cele osiągnąć. Jego głównym zadaniem jest dowodzić, że działalność przyniesie stałe zyski finansowe wystarczające pokryć wszelkie wydatki związane z firmą. Stworzenie go jest niezbędne do skutecznego i efektywnego kierowania firmą. Składa się na niego: plan wykonawczy czyli opis przedsięwzięcia, informacje o firmie w krótkim opisie, usługi i produkty z opisem oraz porównaniem do konkurencyjnych usług, analiza rynku, w której między innymi powinien być zawarty opis typowego klienta, strategia i jej realizacja, czyli działania w celu zwiększenia sprzedaży, opis zarządu oraz plan finansowy firmy.

 

Plan organizacyjny – Do czego służy biznesplan?

 

 

Biznesplan ma dwa podstawowe cele: potrzeby wewnętrzne i potrzeby zewnętrzne. Wewnętrzny biznesplan to przewodnik w działaniach personelu i narzędzie do sprawnego prowadzenia firmy. Pierwsze zastosowanie zapewnia dobrą wewnętrzną organizację pracy i dzięki temu zwiększa szansę na sukces biznesowy. Dodatkowo pozwala kontrolować na bieżąco postępy firmy, przeprowadzać analizy przyszłościowe i przewidywać zyski. Jeśli postęp nie idzie zgodnie z planami, pomaga w ustaleniu słabych stron przedsięwzięcia oraz zauważeniu różnych zagrożeń. Ostatecznie skłania to cały personel to podjęcia odpowiednich działań na rzecz poprawy sytuacji firmy. Funkcja zewnętrzna to prezentacja swojej firmy otoczeniu. Ma na celu przedstawienie funkcjonowania firmy na przykład przyszłym inwestorom, instytucjom finansowym czy innym partnerom.  Umożliwia to pozyskiwanie źródeł finansowania. Dodatkowo często jest to załącznik do wniosku kredytowego lub dotacyjnego. W przypadku służy on do wykazania rentowności danego przedsięwzięcia. Ze względu na przeznaczenie zewnętrznego plany organizacyjnego powinien się on w głównej mierze skupiać na finansach firmy.

 

Plan organizacyjny jako najważniejsza część biznesplanu

 

 

Plan organizacyjny firmy to jedna z najważniejszych części biznesplanu. Decyduje o prawidłowym działaniu firmy, ponieważ to on organizuje jej działania. Powinno znaleźć się w nim informacje odnośnie obszaru działania firmy. To informacja czy firma działa jedynie w Polsce, czy wykracza również poza jej granice. W dalszej kolejności zawiera on plan zatrudnienia. To struktura zatrudnienia wszystkich pracowników w firmie wraz z określeniem ich stawek miesięcznych i wynagrodzeń. Nie należy zapomnieć o ewentualnych kosztach szkoleń swoich pracowników. Plan organizacyjny należy rozpocząć od opisania wszystkich stanowisk pracy zaczynając od kierowniczych i przechodząc do tych podrzędnych. Dodatkowo należy dodać informację o wymaganiach jakie stawia się kandydatom na dane stanowisko, na przykład ich wykształcenie. W dalszej kolejność powinno zawrzeć się system wynagrodzeń, a szczegółowo system czasowy, akordowy i premiowy. System czasowy jest to wynagrodzenie uzależnione od ilości przepracowanych godzin. Wysokość takich stawek zależy od kwalifikacji danego pracownika oraz od rodzaju wykonywanej pracy. System akordowy to wynagrodzenie, które jest uzależnione od od wyników pracy, czyli na przykład ilość wyprodukowanych produktów. System motywacyjny to wszystko to, co motywuje pracowników do dalszej pracy. Zawiera między innymi system premiowy, awansy czy kursy służące ciągłemu rozwojowi pracowników.

Dzisiaj wciąż wielu przedsiębiorców rezygnuje z tworzenia planu organizacyjnego, zwłaszcza gdy nie widzą takiej konieczności. Tymczasem jest to wręcz „mapa” firmy. Będzie on podstawą w organizowaniu pracy firmy, ale z pewnością przyda się również później. Do biznesplanu zawsze można wracać, aby móc planować kolejne przedsięwzięcia i cele firmy.