2021-06-22

Strategia cenowa – Jak ustalić ceny produkt w swojej firmie?

Czym jest strategia cenowa?

 

Cena to pierwsza rzecz, na jaką kupujący zwraca uwagę dokonując zakupu w każdej dziedzinie biznesu. Zarówno podczas transakcji dokonywanych stacjonarnie, jak i tych dokonywanych przez internet. Strategia cenowa to nic innego jak sposób ustalania cen produktów. Pojęcie to jest dosyć szerokie, a sam proces ustalania cen musimy przeprowadzać bardzo starannie i według ściśle określonej taktyki. Jeśli zrozumiemy mechanizm działania strategii cenowej to za pomocą samej ceny możemy wykreować markę naszej firmy.

 

Strategia cenowa naszej firmy

 

Strategia cenowa, mimo że bardzo istotna jest tylko elementem sukcesu naszej firmy. Duże firmy często zlecają ustalenie cen towarów specjalistycznym podmiotom, które testują różne rozwiązania w celu znalezienia optymalnego. Usługa ta jest jednak stosunkowo droga, raczej nie będzie się nam opłacać. Ustalając strategię cenową samemu musimy wziąć pod uwagę możliwie jak najwięcej czynników. Należą do nich na przykład warunki rynkowe, oferta konkurencji, ponoszone przez nas koszty, zapotrzebowanie na dany produkt oraz nasze potrzeby i zakładany zysk. Pamiętajmy też o tym, żeby wystrzegać się błędów przy ustalaniu strategii cenowej. Chodzi w tym nie tylko o nasze przedsiębiorstwo, ale przede wszystkim o nasze produkty.

Kopiowanie cen towarów od konkurencji nie jest dobrym rozwiązaniem, ponieważ inne czynniki wpływają na cenę. Przykładowo, jeśli ustalimy taką samą cenę podobnego produktu, co przedsiębiorstwo mające tańsze koszty produkcji, to nigdy nie osiągniemy zakładanego przychodu.

Taka strategia cenowa może w krótkim czasie doprowadzić nas do bankructwa w przeciwieństwie do dobrej strategii, która pozwoli nam się stale rozwijać i zwiększać nasza sprzedaż. Porównywanie cen z konkurencją to naturalny i dobry odruch, natomiast oprócz samego porównania powinniśmy również poświęcić czas na analizę, zamiast samemu ślepo kopiować cenę. Obniżanie ceny produktu poniżej ceny proponowanej przez konkurentów jest oczywiście opłacalne, aczkolwiek tylko wtedy, kiedy mamy korzystniejsze warunku zakupu towaru u dostawcy. Długofalowo taktyka ta może odnieść sukces, ale jest bardzo ryzykowna. Idąc w drugą stronę możemy sztucznie zawyżyć cenę. To działanie  może spowodować, że konsumenci zaczną dany produkt postrzegać jako produkt ekskluzywny, przez co warty nabycia. Taka strategia jest również bardzo ryzykowna, ale jeśli okaże się skuteczna nasze zyski będą znacznie większe w porównaniu do zawyżania cen.

 

Rozsądne strategie cenowe

 

Jeśli chcemy ustalić rozsądną strategię cenową powinniśmy wziąć pod uwagę koszty związane z zakupem lub produkcją towaru, koszty prowadzenia naszej firmy oraz zakładaną marżę, jaką chcielibyśmy otrzymywać. Możemy również sprawdzić jak na konsumentów zadziała łączenie produktów w pakiety, lub promocyjne ceny. Jeśli w naszej branży nie ma konkurentów lub jesteśmy przekonani co do wysokiej jakości naszych produktów nasze możliwości ustalania ceny są dużo bardziej swobodne.

Nie możemy oczywiście przesadzić, ale możemy wywindować ją wyżej niż gdybyśmy mieli konkurencję. Wartym uwagi rozwiązaniem jest też kierowanie się zakładaną stopą zwrotu kosztów. Oznacza to tyle, że nasze decyzje cenowe podejmujemy opierając się na koszcie zakupu towaru, i oczekiwanym zarobku. Idealnej strategii cenowej nie ma, natomiast naszym celem powinno być znalezienie złotego środka, który może się znajdować w naprawdę różnych miejscach. Wszystko w zależności od chociażby branży, w jakiej działamy, ale też wielu innych czynników.

 

Strategia cenowa — podsumowanie

 

Strategia cenowa to skomplikowany temat, w którym brak idealnych uniwersalnych rozwiązań. Każdy przypadek jest inny każda decyzja jest ryzykowna naszym celem jest znalezienie złotego środka. Jeśli zastosujemy strategię, która nie zadziała, nie bójmy się jej zmieniać. Kluczem do rozsądnej strategii jest poznanie naszej branży, wyczucie rynku i sprawne reagowanie na wszelkie dokonujące się zmiany. Te filary powinny zapewnić nam sukces.

Bardzo dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu. Zapraszamy do zapoznania się z nasza ofertą gotowych biznesplanów oraz do sprawdzenia innych publikacji. Mamy nadzieję, że od teraz strategia cenowa, jest dla Ciebie zdecydowanie łatwiejszym pojęciem.

Pozdrawiamy
Zespół Gotowe Biznesplany