2021-05-11

Co mówi o sobie Twoja firma? Tajniki komunikacji przez wizerunek.

Każdy z konsumentów dokonuje swoich wyborów, kierując się najróżniejszymi motywacjami. Część z nich wybiera produkty na podstawie ceny, inni sentymentu do marki, a jeszcze inni na podstawie reklam lub rekomendacji. Chociaż każda z wymienionych przyczyn nabywania jest różna, to każdy z konsumenckich wyborów oparty jest o komunikat, który zadecydował o zainteresowaniu produktem. Jak zatem zakomunikować naszemu potencjalnemu odbiorcy, że oferowany przez nas produkt jest najlepszym, godnym zaufania wyborem? Odpowiedzią na to pytanie jest komunikacja wizualna i stojąca za nią filozofia. Sprawdźmy razem co może przekazać Twoja firma.

 

Rodzaje komunikowania.

 

Najpowszechniejszą formą komunikacji jest komunikacja werbalna. Opiera się ona na tradycyjnych komunikatach w formie tekstu lub ustnego przekazu, który jest jasny i klarowny dla każdego odbiorcy. Komunikację werbalną stosuje się w postach umieszczanych na mediach społecznościowych, recenzjach, reklamach, a także influencer marketingu. W jej popularności nie ma nic dziwnego — w końcu opiera się na najbardziej sprawdzonej formie wymiany informacji. Jednak komunikacja werbalna nie jest jedynym sposobem komunikowania. Na równi z nią staje komunikacja niewerbalna, która posiada dużo szersze spektrum technik komunikacyjnych. Wiedza z zakresu komunikacji niewerbalnej ma swoje zastosowanie w obrazach i znakach, dzięki czemu na treści niewerbalne możemy natknąć się na social mediach, billboardach i opakowaniach produktowych. Komunikację niewerbalną stosuje się również w aranżacji dużych przestrzeni użytkowych, takich jak hale, magazyny, parkingi czy centra handlowe.

 

Komunikacja wizualna, jako przykład komunikacji niewerbalnej.

 

Podobnie jak inne dziedziny nauki, wiedza z zakresu językoznawstwa, psychologii i socjologii znalazła swoje praktyczne zastosowanie w świecie biznesu. Przykładem zastosowania wiedzy naukowej w praktyce jest praca nad komunikacją wizualną w oparciu o zasady, jakie przyświecają niewerbalnej komunikacji. Komunikacja wizualna opiera się na przekazywaniu treści za pomocą barw, kształtów czy symboli, w sposób, który jest czytelny, klarowny i spójny z oferowanym produktem lub usługą, a w niektórych przypadkach, także miejscem, w jakim znajduje się Twój odbiorca. Oznacza to, że komunikacja wizualna Twojej firmy bądź marki może być częścią social media marketingu, projektu oferowanego produktu, lub adaptacji przestrzeni wspólnej, takiej jak hala, na której organizowane są targi tematyczne.

 

Do czego przydaje się komunikacja wizualna?

 

Siła komunikacji wizualnej tkwi w jej działaniu na emocjach i podświadomości odbiorcy. Jej główną zaletą jest umiejętne operowanie estetyką, co ma spowodować wywołanie określonych odczuć u Twojego potencjalnego klienta. Komunikacja wizualna w nieoczywisty sposób pozyskuje nowych sympatyków Twojej firmy lub marki, przykuwając ich uwagę. Nie są to jednak jej jedyne zalety. Komunikacja wizualna ma także za zadanie ułatwienie funkcjonowania w przestrzeni za sprawą komunikatów niewerbalnych takich jak odpowiednie oznaczenia czy znaki. Wiedza z zakresu stosowania niewerbalnych komunikatów świetnie sprawdza się zarówno w projektach opakowań, jak również w aranżacji miejsc pracy.

 

Tajniki komunikacji wizualnej.

 

Każdy mechanizm można rozłożyć na czynniki pierwsze tak, by łatwiej było zrozumieć działanie całej maszyny. Podobnie jest z komunikacją wizualną. Rozbierając ją na trzy podstawowe składniki, można zrozumieć, jak i dlaczego każdy z nich działa na odbiorcę, a wszystko kryje się pod pojęciem grafika reklamowa.

 

Twoja firma i jej kolory

 

Od najmłodszych lat wiemy, że konkretnym kolorom nadano w naszej kulturze określone znaczenie. Z tej wiedzy może skorzystać również Twoja firma lub marka w procesie komunikacji wizualnej. Barwy ciepłe kojarzą się zazwyczaj pozytywnie, dlatego kolor pomarańczowy przywodzi na myśl energiczność i chęć działania, natomiast czerwień przyciąga uwagę, co sprawia, że jest często używany, by komunikować o wyprzedażach czy promocjach. Barwy zimne natomiast łączą się z wiedzą i nauką. Z tego powodu kolor zielony najczęściej łączy się z produktami, które dbają o zdrowie, ekologię i kojarzą się z rozwojem. Kolor niebieski natomiast wywołuje uczucie zaufania i bezpieczeństwa, co czyni go jednym z częściej używanych przez aplikacje czy social media.

 

Twoja firma a jej typografia

 

Komunikacja wizualna oprócz kolorów używa także typografii. Za sprawą odpowiednio dobranych rodzajów fontu jesteś w stanie dopasować poszczególne litery lub numery do swojego komunikatu, tak aby był równocześnie atrakcyjny i czytelny. Świetnym przykładem jest używanie fontów pozbawionych polskich znaków, które często stanowią duży problem w spójnej komunikacji wizualnej. Aby wywołać pozytywne emocje, a Twoja marka nie traciła na autentyczności, dobrym pomysłem jest wybranie fontów, które posiadają polskie znaki, lub zaprojektowanie własnej typografii.

 

Forma

 

Kolejną składową komunikacji wizualnej jest forma, czyli ostateczny kształt komunikatu. Jeśli oferowany przez Ciebie produkt jest produktem spożywczym, jego opakowanie nie może czerpać z nieadekwatnej do niego branży. Komunikacja wizualna na etapie formy jest bardzo istotna, ponieważ decyduje o wielu wcześniej podjętych krokach. Forma komunikacji wizualnej przybiera również część przestrzeni, np. informacje na temat wyjścia z danego obiektu umieszczane są ponad głowami klientów, a nie blisko podłogi.

 

Co mówi o sobie Twoja firma dzięki komunikacji wizualnej?

 

Komunikacja wizualna potrafi przekazać wiele istotnych informacji bez wypowiadania nawet jednego słowa. Dzięki zastosowaniu odpowiednich barw możesz udzielić swoim klientom wstępnej informacji odnośnie branży, do której należysz. Posiadając odpowiednio zaprojektowane opakowanie produktu, Twój klient może dowiedzieć się o nim wystarczająco dużo, zanim przeczyta jego opis wraz z etykietą. Wszystkie drobne sygnały, które odbiera Twój klient, składają się na komunikację wizualną, od której często zależą jego odczucia i emocje związane z Twoją marką.

 

Komunikacja wizualna i jej filozofia.

 

Głównym zadaniem komunikacji wizualnej jest informowanie i komunikowanie na temat danej firmy lub marki bez użycia słów. Za sprawą zastosowania określonych barw, kształtów i symboli Twoja firma jest w stanie komunikować się z Twoim potencjalnymi klientami. Komunikacja wizualna ma za zadanie zminimalizować przekaz werbalny, na rzecz komunikacji niewerbalnej, z jednoczesnym uwzględnieniem jak najlepszego przekazu informacji. Oznacza to, że za sprawą komunikacji wizualnej Twoja firma jest w stanie mówić o sobie za pośrednictwem oferowanego produktu, usługi, strony internetowej lub reklamy umieszczonej w przestrzeni publicznej.

 

Podsumowanie

 

Komunikacja wizualna jest zarówno częścią wielu planów marketingowych, jak również elementem budowania świadomości marki. Dzięki niej firmy wyróżniają się na tle konkurencji, a dzięki wywoływanym emocjom ich klienci wciąż powracają. Komunikacja wizualna koresponduje z komunikacją niewerbalną, czerpiąc z niej wiedzę, którą przekłada na życie codzienne. Najważniejsza zasada komunikacji wizualnej mówi o skutecznym przekazywaniu informacji w inny sposób niż za pomocą mowy i języka. Z wiedzy związanej z niewerbalną komunikacją korzysta wiele firm i marek świadomych wielopoziomowego odbioru oferowanych przez siebie produktów oraz usług. Twoja firma, to Twoje wybory.

Pozdrawiamy
Zespół Gotowe Biznesplany