2021-06-15

Strategia ceny to również marketing. Jak ustalić cenę usług?

Strategia ceny formą marketingu? Dowiedz się wszystkiego na ten temat

 

Polityka cenowa firmy może mieć ogromne znaczenie dla jej przyszłego powodzenia. Ustalane ceny za usługi mogą zachęcać klientów, albo ich odstraszać. Polityka cenowa i biznesplan to pojęcia, które powinien przyswoić każdy przedsiębiorca.  Zapraszamy do sprawdzenia naszej publikacji, gdzie poruszymy temat, czym jest strategia ceny oraz jakie ma znaczenie w biznesie.

 

Polityka cenowa – znaczenie dla przedsiębiorcy

 

Jak wspomniano na początku, ustalanie cen za oferowane usługi może mieć kluczowe znaczenie. Zarówno dla klientów, jak i samego przedsiębiorcy. W jaki sposób ustalić ceny, tak, by zachęcały one klientów, a jednocześnie przynosiły założone zyski? Oczywiście, każde przedsiębiorstwo może skorzystać z pomocy firm zajmujących się doradztwem finansowym, jednakże są to spore koszty. Każdy biznesplan działalności, powinien uwzględniać strategię cenową. Jeśli jednak się ona nie sprawdza, warto szukać optymalnych rozwiązań. Dlatego warto poznać podstawy i spróbować wdrożyć je w życie. Sprawdzi się tu dobrze metoda małych kroków i obserwacji reakcji ze strony konsumentów.

 

Strategie cen

 

Strategia cen zakłada trzy główne taktyki ustalania cen za usługi. Wśród nich wyróżnić można strategię niskich cen, strategię średnich cen, oraz strategię cen wysokich. Strategia niskich cen najczęściej stosowana jest przez podmioty, które rozpoczynają swoją działalność na rynku, a także duże firmy, które chcą wyeliminować w ten sposób konkurencję. Jak najbardziej jest to strategia cen zachęcająca klientów, jednakże na dłuższą metę nie będzie się opłacać przedsiębiorcy. Strategia średnich cen to wypośrodkowanie wszystkich trzech. Jest ona często stosowana i opiera się na oferowaniu usługi i towarów po średnich cenach i zyskiwanie przewagi na poza cenowych korzyściach. Stopniowe zachęcanie klienta, który jeśli będzie z usługi zadowolony, będzie gotowy zapłacić za nią wyższą cenę.

Ostatnia z taktyk strategicznych to strategia wysokich cen. Zakłada ona wprowadzanie możliwie najwyższych cen za oferowane usługi, czy towary. Może być przydatna w określonych sytuacjach, np. podwyższanie cen na choinki w okresie świąt, czy wyższe ceny zniczy na przełomie października i listopada. Tak stosowana technika pozwala przedsiębiorcy na uzyskanie możliwie najwyższych zysków, w momencie, kiedy istnieje wysoki popyt na określone produkty i usługi. Istnieje także strategia zawierająca się w strategii wysokich cen. Korzystają z niej często duże firmy i jest ona określana strategią spijania śmietanki. Chodzi w niej o to, by pozostawać przy najwyższych cenach do momentu pojawienia się konkurencji. Pozwala to na uzyskanie wysokich zysków.

 

Strategia ceny w wielu formatach

 

 

Polityka cenowa firmy może opierać się także na innych, bardziej szczegółowych taktykach ustalania cen. Wśród nich kilka podstawowych, taka jak m.in. cena zakładająca zwrot kosztów. Ustalona zostaje konkretna kwota zwrotu, jednakże jest ona nieidealna, ponieważ nie bierze się w niej pod uwagę elastyczności cen i reakcji ze strony konkurencji. Kolejną strategią cenową jest opieranie ceny na jakości.

Tak więc fundamentem tutaj jest jakość usługi, wartość towarów, koszty pośrednie, a także ceny konkurencyjne. Ta strategia cen najczęściej wykorzystywana jest przez znane i cenione firmy, często oferujące usługi i produkty premium. Cena może zostać także dostosowana do cen konkurencji. Chodzi w niej o to, by wykorzystać różnicę między kosztem a zyskiem. Dobrze sprawdza się w sprzedaży usług i towarów, które się uzupełniają. Strategia cenowa, o której również warto wspomnieć to product bundling pricing. Jest to ciekawa taktyka, którą często stosują sklepy spożywcze, a także odzieżowe. Opiera się ona na określaniu ceny niższej, w momencie zakupu jakiegoś pakietu produktów. Np. 3 w cenie 2, albo sprzedaż konsoli, do której dołączona jest gra. Uwzględnia ona oferowanie ukrytych korzyści, które bardzo przekonująco działają na konsumentów.

 

Strategie ceny jako forma marketingu

 

 

Jak widać, strategia cen stanowi istotny element marketingu. Niestety wielu przedsiębiorców bagatelizuje te kwestie i skupia się jedynie na rozwoju sprzedaży i redukcji kosztów, zapominając o ogólnych kosztach, wolumenach i średnich cenach, tym samym pomijając całkowicie tworzenie solidnych podstaw polityki cenowej. Właśnie te trzy elementy są istotne. W jaki sposób strategia cen stanowi część marketingu firmy? Przede wszystkim może zachęcać, lub zniechęcać klientów do korzystania z określonych usług. Atrakcyjna cena i możliwość jej modyfikacji to szczególne zabiegi, które mogą przekonać klienta, by korzystał właśnie z naszych usług. Warto pamiętać o tym i wdrażać przedstawione wskazówki w działanie swojego przedsiębiorstwa. Należy mieć na względzie również fakt, że obranie właściwej polityki cenowej opiera się w dużej mierze na obserwacji reakcji klientów i wsłuchiwaniu się w ich potrzeby. Dla każdego sprawdzi się inna strategia cen.

 

Bardzo dziękujemy za przeczytanie naszego wpisu. Mamy nadzieję, że od teraz strategia ceny będzie dla Ciebie zdecydowanie bliższym tematem. Zachęcamy do sprawdzenia innych naszych publikacji oraz do zapoznania się z naszą ofertą gotowych biznesplanów.

Pozdrawiamy
Zespół Gotowe Biznesplany