2021-08-07

Kosztorys to podstawa. Zacznij od policzenia potrzeb

Hasło „bez inwestycji nie ma zysku” jest podstawową zasadą działania wielu firm. To właśnie rozsądne inwestowanie środków finansowych pozwala utrzymać firmę na rynku, ale przede wszystkim zarabiać na jej prowadzeniu. Mogłoby się wydawać, że inwestowanie nie jest trudną sztuką. Wystarczy w odpowiednim miejscu ulokować pieniądze (np. w wytwarzanym towarze lub usłudze), a ich zwrot w postaci zarobku jest już tylko kwestią czasu. Niestety nie zawsze wygląda to tak kolorowo, jak na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać. Jednym z finansowych kluczy do sukcesu jest kosztorys, który pomaga między innymi zarządzać środkami finansowymi w firmie. Zapraszamy do przeczytania naszego artykułu, w którym tłumaczymy, jak istotny jest kosztorys firmy. Wyjaśniamy także, jak zrobić kosztorys firmy w taki sposób, aby wyciągnąć z niego jak najwięcej informacji.

 

Czym jest kosztorys firmy?

 

Każde przedsiębiorstwo, aby coś zyskać, ponosi pewnego rodzaju straty. Jest to najkrótsza definicja działań związanych z inwestowaniem, które są bezpośrednio związane z tematem artykułu. Kosztorys firmy jest nieodłączną częścią prowadzenia działalności gospodarczej, ponieważ to właśnie dzięki niemu, mamy dostęp do szczegółowych danych dotyczących ponoszonych przez firmę kosztów. Wyróżniamy w nim koszty stałe, takie jak np. pensje dla pracowników, oraz koszty zmienne związane chociażby z produkcją towarów. Kosztorys pozwala kontrolować budżet firmy, ale także planować inwestycje. Integralny charakter kosztorysu czyni z tego narzędzia jeden z najważniejszych elementów odpowiedzialnych za planowanie finansów firmy lub marki.

 

Jak zrobić kosztorys firmy?

 

Kosztorys firmy tylko pozornie jest trudnym do wykonania zadaniem. W rzeczywistości, trzymając się kilku prostych zasad, jesteśmy w stanie stworzyć prawidłowo sporządzony kosztorys, który odsłoni przed nami wszystkie tajemnice związane z finansami firmy. Kosztorys należy tworzyć w sposób rzetelny i skrupulatny. Wbrew pozorom wszystkie dane związane z kosztami są w tym przypadku istotne. Zatem pojawia się pytanie — co należy liczyć?

Do stworzenia kosztorysu potrzebujemy kosztów związanych z prowadzeniem działalności. Są to koszty stałe, takie jak np. wynagrodzenia pracownicze, koszt wynajmu przestrzeni biura i magazynu i opłaty komunikacyjne. Do kosztów stałych, należy dodać koszty zmienne. Składają się na nie koszty związane z produkcją dóbr lub wykonywaniem usług oraz zakup akcesoriów biurowych. Kosztorys obejmuje również takie wartości jak koszt zakupu biurowych napojów i przekąsek, benefitów pracowniczych, a nawet kwiatów i dekoracji.

 

Najczęstsze błędy w kosztorysie

 

Podstawowym błędem podczas tworzenia kosztorysu jest niedbałość i nonszalancja w sporządzaniu rachunków. Kosztorys firmy musi obejmować wszystkie koszty. Sytuacje, w których rezygnujemy z liczenia mniejszych sum, są nie tyle niedopuszczalne, co bardzo ryzykowne dla Twojego przedsiębiorstwa. Kilka pozycji, które wynoszą czasami kilkadziesiąt złotych, może zmienić się w kilkaset. W comiesięcznym rozrachunku tworzy to kwotę, której zwyczajnie nie opłaca się ignorować. Tworząc kosztorys, pamiętaj o skrupulatności i rzetelnym podejściu do gromadzonych danych.

 

Tworzenie kosztorysu jest umiejętnością liczenia comiesięcznych potrzeb Twojej firmy, ale także uczy analizować jej działania. Za pomocą tego narzędzie możesz dowiedzieć się, które obszary Twojej działalności są dla niej najbardziej kosztowne, a następnie rozważać ewentualne cięcie kosztów.

 

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu, w którym przybliżaliśmy pojęcie kosztorysu. Zapraszamy także do sprawdzenia innych publikacji na naszym blogu.