2021-09-23

Prawo ochronne na znak towarowy. Czy jest potrzebne?

Tożsamość firmy budowana jest na wiele sposobów. Tworzy się ją przy pomocy logotypów, kolorów i komunikacji, lecz przede wszystkim za sprawą oferowanych dóbr i usług. Skrystalizowana tożsamość połączona z wizerunkiem daje nam pełny obraz firmy lub marki, z jaką przyszło nam obcować. Lecz co jeśli powiemy Ci, że ogrom poczynionych starań włożonych w budowanie tożsamości marki, to zaledwie przedsionek jej funkcjonowania? Zapraszamy do przeczytania naszego artykułu, którego tematem jest ochrona znaku towarowego. Wytłumaczymy, czym jest znak towarowy, a także wyjaśnimy, dlaczego jego prawna ochrona jest tak istotna.

 

Czym jest znak towarowy?

 

Każdy produkt dostępny na rynku walczy o to, by być unikatowy oraz rozpoznawalny. Gdy myślimy o gazowanym napoju mamy na myśli konkretną markę — to właśnie do tego dąży każda z nich. Jednak trudno by pierwszą myślą na hasło „napój gazowany” był jego zapach lub smak. Najczęściej myślimy o jego logotypie.

Właśnie tym jest znak towarowy. Jest to znak, symbol lub logotyp, który pozwala odróżnić naszą firmę lub markę od innych konkurencyjnych przedsiębiorstw obecnych na rynku. Za sprawą znaku towarowego możemy budować tożsamość naszej firmy lub marki oraz w razie potrzeby, dochodzić swoich praw w przypadku jego naruszeń.

 

Ochrona znaku towarowego w praktyce.

 

Aby w odpowiedni sposób chronić interesy wizerunkowe przedsiębiorstwa, należy posiadać prawo do znaku towarowego własnej firmy lub marki. Znak, z którego korzysta firma, można zastrzec w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej. Wszelkie regulacje dotyczące ochrony znaków towarowych zawiera Ustawa o Znakach Towarowych z dnia 31 stycznia 1985 roku.

Prawo ochronne na znak towarowy jest niezbędne dla spokoju prowadzenia działalności. Posiadając prawo do znaku towarowego, jesteśmy jego jedynym właścicielem oraz użytkownikiem. W przypadku niezastrzeżenia znaku inne podmioty podszywające się pod naszą działalność mogą bezkarnie korzystać z naszej własności. Przykładowo, prowadząc firmę odzieżową z niezastrzeżownym znakiem towarowym, musimy liczyć się z obecnością podróbek naszych ubrań na rynku. Dzieje się tak, ponieważ nasz znak towarowy nie został zgłoszony do Urzędu Patentowego, a co za tym idzie — nie podlega przysługującej mu ochronie.

 

Dlaczego warto posiadać prawo ochronne na znak towarowy?

 

Ustawa o znakach towarowych daje nam ogromne możliwości ochrony naszych interesów. Rozwijając własną markę bez zastrzeżonego znaku towarowego, musimy liczyć się z tym, że… ktoś może zastrzec go za nas. Historia zna przypadki, w których rozwijające się marki zaniedbały kwestie prawne, co doprowadziło do prób opatentowania znaku towarowego przez podmioty niezwiązane z daną firmą lub marką. Są to sytuacje patowe, które wiążą się z ryzykiem wystąpienia kryzysu wizerunkowego. Właśnie z tego powodu warto w pierwszej kolejności zastrzec własny znak towarowy, aby nikt niepożądany nie korzystał z naszej własności intelektualnej.

 

Prawo do znaku towarowego jest jednym z najważniejszych elementów wizerunkowego prosperowania naszej firmy lub marki. Zakres oraz działanie omawianego prawa określa ustawa o znakach towarowych, w której zawierają się wszystkie informacje dotyczące prawnych kwestii korzystania ze znaku naszej firmy. Znak towarowy możemy zastrzec w Urzędzie Patentowym. Co ważne, ochrona znaku trwa już od dnia złożenia wniosku. Jeśli nie udało Ci się jeszcze zadbać o swój znak towarowy, nie zwlekaj!

 

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu o znakach towarowych oraz obejmującym je prawie. Zapraszamy również do sprawdzenia innych publikacji na naszym blogu.