Sytuacje kryzysowe w firmie. Jak sobie z nimi radzić?Sytuacje kryzysowe w firmie. Jak sobie z nimi radzić?
2021-09-26

Sytuacje kryzysowe w firmie. Jak sobie z nimi radzić?

W historii każdego przedsiębiorstwa pojawiają się sytuacje kryzysowe, którym trzeba zaradzić. Część firm świetnie radzi sobie z byciem na językach w trudnych dla nich chwilach, jednak są firmy oraz marki, które kompletnie nie poradziły sobie z zarządzaniem kryzysem. Nic w tym dziwnego. Plan działania firmy w sytuacji kryzysowej musi być opracowany szybko oraz skutecznie. Kolejnym warunkiem jest stworzenie przestrzeni dla naszych odbiorców, w której nie poczują się okłamywani lub wodzeni za nos. Zatem jak radzić sobie, gdy kryzys w organizacji rozpęta się na dobre? Zapraszamy do przeczytania naszego artykułu, w którym postaramy się odpowiedzieć na to pytanie.

 

Czym są sytuacje kryzysowe?

 

Sytuacje kryzysowe w firmie polegają na szeroko rozumianym wystąpieniu niepożądanych skutków dotychczasowych działań prowadzonych przez daną firmę lub markę. Wystąpienie tego rodzaju sytuacji wymaga szybkiej reakcji, która pozwala odzyskać zaufanie klientów w możliwie jak najszybszym tempie. Nieodłącznym elementem radzenia sobie z kryzysem w przedsiębiorstwie jest zarządzanie kryzysowe, które pomaga przywrócić funkcjonowanie w firmie do stanu przed wystąpieniem kryzysu. Niepożądana sytuacja może dotyczyć kwestii PR’owych, marketingowych, a także wynikać z jakości oferowanego produktu lub usługi.

 

Sytuacje kryzysowe przykłady.

 

Firmy oraz marki, które zetknęły się z kryzysem w firmie, powinny zażegnać go w możliwie jak najszybszym tempie. Sytuacja kryzysowa może wystąpić w każdym przedsiębiorstwie na skutek wielu czynników. Przykładowo, jeżeli nasza firma oferuje produkt o wysokim stopniu prestiżu, lecz jego wykonanie nie różni się jakością od dóbr w znacznie niższej cenie, istnieje ryzyko wystąpienia sytuacji kryzysowej. Składa się na nią nieścisłość między ceną a jakością produktu oraz budowanie narracji niedopasowanej do sprzedawanego dobra.

Innym przykładem jest oferowanie produktu z pominięciem kluczowych dla jego działania informacji. Jeżeli sprzedajemy produkt, którego działanie przedstawione w materiałach promocyjnych różni się od finalnego dobra, mamy prawo spodziewać się wystąpienia sytuacji kryzysowej. Wiąże się ona bezpośrednio z lukami w komunikacji oraz wprowadzaniu klienta w błąd. Sytuacje tego rodzaju mogą być zalążkiem do wystąpienia kryzysu.

 

Plan działania firmy w sytuacji kryzysowej.

 

Zarządzanie kryzysem jest skomplikowanym procesem, lecz nie jest niemożliwe do skutecznego przeprowadzenia. Podstawą w tym przypadku jest komunikacja na każdym z posiadanych przez firmę kanałów. Bądź szczery ze swoimi odbiorcami, przyznaj się do błędu i przeproś. Są to trzy kluczowe zasady, jakimi należy kierować się w trakcie wystąpienia niepożądanej sytuacji, jaką jest kryzys w organizacji. Ponadto pamiętaj, aby pozostać w kontakcie ze swoimi klientami. To na nich musisz liczyć teraz najbardziej. Poinformuj ich o podjętych decyzjach oraz najbliższych planach. Jak w każdym kryzysie, również w kryzysie w firmie kluczowa jest komunikacja.

 

Pojawiające się w organizacji sytuacje kryzysowe są trudne, lecz nie niemożliwe do pokonania. Najistotniejsze, aby w trakcie ich trwania opierać swoje działania na szczerej i czytelnej komunikacji. Nie bój się przyznać do błędu oraz opowiedzieć jak dana sytuacja wyglądała z Twojej perspektywy. Po drugiej stronie też są osoby, które wykazują się empatią i chęcią zrozumienia działań firmy.

 

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu, którym było zarządzanie kryzysowe. Zapraszamy również do sprawdzenia innych wpisów na naszym blogu.

Życzymy samych udanych decyzji biznesowych
Zespół Gotowe Biznesplany